Mi az, hogy „zöld”? Sosem könnyű meghatározni. Mi a különbség a „zöld” és az „etikus” között? Egy terméknek organikusnak kell lennie, hogy azt mondhassuk, „zöld?” Helyinek kell lennie, hogy azt mondjuk „etikus”? Vagy épp egy „fairtrade” (tisztességes, nem kizsákmányoló kereskedelem) termék Afrikából, „zöldebb”, mint egy helyi, szériában gyártott áru? Vagy vegetáriánussá kellene válnunk, hogy igazán erkölcsösek legyünk? Mi a fontosabb – a kilométerek száma, amit egy étel megtesz vagy a csomagolás mennyisége, amibe csomagolják?
Kezdesz szédülni? Miattam, vagy ez a „zöld” dolog zavar össze? Ezek a kérdések vettek rá, arra hogy foglalkozzak kicsit ezzel a témával. Ételt választani, vásárolni, főzni, úgy hogy az „zöld” legyen, nagyon nehéz. De ettől függetlenül mi próbálkozunk. Továbbra is próbálkozni fogunk, mert szükséges.
Ha most megkérdezném az aulában ülőket, mit jelent az a szó, hogy „zöld” ha ételről beszélünk, nagyjából a következő válaszokat kapnám:
· - etikus
· - organikus
· - helyi
· - vegetáriánus
· - szezonális
· - „Fairtrade”
· - otthon termesztett
· - stb.
Felmerülhet bennetek a kérdés, hogy miért is kell foglalkozni ezzel ennyit? Miért beszélnek, erről folyamatosan a tv-ben vagy miért írnak erről ennyit az újságok? Hiszen eddig is ettek az emberek… Valóban így van, de az étkezési szokásaink megváltoztak. Az 1960-as években egy reggeli a helyi tejesboltban vásárolt friss tejből, a pékségben sütött kenyérből, otthon készült lekvárból, valamint „otthoni” tojásból állt. Manapság egy csomagolt műzli szeletből, műanyag palackos eper shake-ből, kávéból tevődik össze.
Miért is annyira fontos „zöldnek” lenni? Étkezési szokásaink megváltoztatása valóban megmentheti a bolygónkat? Lássuk:
· 1992 és 2008 között 70%-kal nőtt a közlekedés az ételszállítás miatt
· 3.3 millió tonna ételt kerül a kukába minden évben, Angliában
· a csomagolás közel 20 millió tonna szemetet eredményez évente, háztartásonként
Hidd el, hogy hozhatsz változásokat az által, amit eszel. Lehet, hogy néhány változás nem lesz egyszerű, de sokkal jobban érzed majd magad tőlük. Figyelj az apró dolgokra. Ne használj mindig új reklámszatyrot, reggelizz friss, helyi pékárut, gyűjtsd szelektíven a hulladékot. Ahogy a Nike emberei mondanák: JUST DO IT!
Judy